Kommunikációs készségfejlesztés

A Kommunikációs készségfejlesztés kurzus akciómódszerrel vezetve BME Szociológia és Kommunikáció Tanszékén az elsőéves BA-s hallgatók számára

A kurzus célja, hogy a hallgatók számára saját tapasztalatot nyújtson különböző csoportszerepek megélésére, egyes szerepmegvalósításaik jelentéseinek értelmezésére, szereprepertoárjuk bővítésére. A munka elsősorban akciómódszerrel folyik, ezen a szinten a hangsúly a saját élményen van, a fogalmi reflexió nem elvárt.

Hallgatói vélemények:
(a 2017-es kurzuson készített hallgatói honlap alapján: https://kommunikacioskeszsegfejlesztes.wordpress.com/)

“A kommunikációs készségfejlesztés egy remek alkalom arra, hogy feszegessük saját határainkat és kilépjünk megszokott világunkból. Rendkívül hatékonyan alakítja, változtatja a kommunikációt és megtanít arra, hogy szinte minden helyzetben tudjunk jól kommunikálni. Annak ellenére, hogy az órák meglehetősen fárasztóak, lehet élvezni ezeket a 3 órás alkalmakat. Minden egyes órán új tudást kapunk magunkról, saját kommunikációnkról és mások kommunikációjáról is. Számomra a házi feladatok voltak a leghasznosabbak, mert mindig tudtam fejlődni azáltal, hogy megismertem saját magamat. véleményem szerint az óra olyan tudást nyújt, amit máshonnan nehezen tudnánk megszerezni.”

“Imádom az órát, a legjobb szerintem az összes közül. Mindegyiken tanultam valamit, ad hozzám értéket és mindig nagyon várom.”

“Nekem tetszik a készségfejlesztés, jó, hogy interaktív, beszélgetős, elég intenzív, ami miatt fárasztó, de sok tapasztalatot lehet szerezni az órákon. Jók a feladatok, ha néha értelmetlennek is tűnnek, az óra végére általában összeáll a kép.”

“Alapvetően hasznos az óra de én azt érzem, hogy túlságosan leszív és megterhelő számomra. Nagyon gyorsan kellene fejlődnöm olyan dolgokban, amik számomra teljesen újak és időnként nehezen beépíthetők. Olyan 50-50 az aránya annak, hogy a katalógus miatt járok be vagy azért mert hasznosnak tartom. Csak az első fél óra rossz, ameddig felveszem a ritmust, utána már egész élhető”

“A kommunikációs készségfejlesztés órát először fenntartásokkal fogadtam, mert nem tudtam elképzelni, hogy mit lehet ezen az órán tanulni. De kialakult egy nagyon jó kis csapat, akikkel ki tudok alakítani talán szorosabb barátságot is. Ezt elősegíti a minden órán egy-két csapatjáték, amik szórakoztatóak, és nagyon hasznosak. Ez az óra számomra inkább kommunikációs pszichológia jellegű. Nagyon tetszik, és talán ez a legjobb óránk.”

“Érdekes bejárni, minden órán különleges feladataink vannak. Egyszer el kellett játszanunk egy adott konfliktust, amit az egyik szaktársunk élt át. Mások szerepébe kellett belebújnunk, ami hasonlított egy kicsinyített 20 perces színházi improvizációra. Egy másik alkalommal azt a feladatot kaptuk,hogy beszéljünk úgy egymással,hogy nem szólunk bele egyáltalán abba,amit a másik mond( nagyjából fél órán keresztül 5-5 perces intervallumokban) Minden órán egy körben ülünk (kis csapat vagyunk) így mindenki lát mindenkit. Ezzel teremtjük meg az óra lazaságát és a baráti légkört.”

“Szerintem a komm készségfejlesztés az egyik legérdekesebb óránk. Szeretem hogy teljesen kötetlen hangulatban telik el, mégis tök sok hasznos dolgot tanulunk. Emellett segít saját magam és a többiek megismerésében. Nagyon király kis önbizalom booster gyakorlatok is vannak. Összességében szerintem egy nagyon király óra és nem csak a katalógus vesz rá arra hogy bevonszoljam magam.”

Szerettem az órát, mert – annak ellenére, hogy nagyon fárasztó volt – egy kis színfolt volt a hétköznapokban, ahol végre nem csak hallgatni és jegyzetelni kellett. Hasznos is volt, mert egyrészt azt erőltette, hogy beszéljünk egymás előtt (ami nyilván később nagyobb vagy idegen társaságban is hasznos) és legyünk összeszedettek, ne izguljunk, stb. Másrészt sok csapatmunka volt, és hiába tanítják meg, hogy egy ilyen csapatnak mindig kell egy vezető, addig ezt úgyse érzed át igazán, amíg nem kerülsz be egy olyanba, ahol szétesik az egész, mert senki nem hajlandó összefogni az embereket. A negatívum meg talán annyi, hogy mindig nagyon elfáradtunk, meg mindig odafigyelni arra, hogy pontosan azt mondd, amit gondolsz, úgy, hogy ne lehessen belekötni, az idegölő.”

”A kommunikációs készségfejlesztés az az óra, ahol biztos, hogy a komfortzónádon kívül kell mozognod. Ez olykor rémisztő tud lenni, azonban olyan gyengeségeket és erősségeket tudsz felfedezni önmagadban, amelyeket eddig homály fedett. A különböző kommunikációs megnyilvánulásokat igénylő feladatokban nemcsak a problémás területek kerülnek felszínre, hanem olyan “kulcsokat” kapunk a kezünkbe, amelyekkel új kapukat nyithatunk meg a kommunikáció színes világába.”

kurzusvezetők: Blaskó Ágnes, (Rajkó Andrea)