ÉRDEKESSÉGE

A kurzus MA szabadon választható tárgyként indult, majd 2019-től kötelezően választandó kurzus lett. A kurzust szociodramatikus módszerekkel vezetjük (Blaskó Ágnes, Galgóczy Krisztina, Pados Eszter), és a tapasztalatok alapján kezdtük el megfogalmazni az edukációs szociodráma két típusát

Az egyik esetben a csoportdinamikai folyamatokat önmagunkon és külső helyszíneken (Budapesti Javítóintézet) figyeljük meg a fogalmi reflexió előtt.

A másik esetben a csoport a csoportdinamikai folyamatokat csak önmagán figyeli meg a fogalmi reflexió előtt. 

A különbségtétel jelentősége, hogy az utóbbi típus a hagyományos egyetemi oktatás kereteit határozottabban alakítja át: felvállalja, hogy a megfigyelt (kutatott) lehet maga a megfigyelő, így a tanuláshoz nincsen mindig szükség külső vizsgálati tárgyra.  

 

KURZUS KÜLSŐ HELYSZíN DINAMIKÁINAK MEGFIGYELÉSÉVEL – A BUDAPESTI JAVíTÓINTÉZET

A kurzus három éven keresztül úgy épült fel, hogy a csoportdinamikák sajátélményű megfigyelése után a csoport felkészült dramatikus módszerekkel a javítóintézeti látogatásra. A látogatás formája intézménybemutatás, (később óralátogatás is) volt. Az ott tapasztaltak elemzése volt a kurzus hátralevő részének a témája

Az utolsó alkalommal azonban eggyel továbbléptünk, és a diákok és a bentlakó fiúk részt vehettek egy közös játékos kommunikációfejlesztés órán. Az együttműködés ennek hatására átalakult: jelenleg (2019) a Budapesti JAvítóintézetben Kommunikációs készségfejlesztő kurzust tartunk dramatikus módszerekkel, ahol a bent lakó növendékek és az egyetemisták egy közös folyamaton vesznek részt. 

KURZUS A SAJÁT DINAMIKÁK MEGFIGYELÉSÉVEL – SYLLABUS

A csoportdinamika kurzus célkitűzése, hogy a hallgatók megismerkedjenek a csoportban működés alapvető jelenségeivel és dinamikájával annak érdekében, hogy a társas, kiscsoportos, intézményi és társadalmi szerepeket és szerepviszonyokat reflektíven tudják értelmezni mind keresztmetszeti, mind dinamikai szempontból. A csoportdinamikai folyamatok feltárásához szociodráma módszert alkalmazunk, mely azt a lehetőséget kínálja a hallgatóknak, hogy a csoportban működés sajátosságait több perspektívából tapasztalják meg, és rá tudnak tekinteni mind a csoport, mind saját működésükre társas közegben. A módszer lehetőséget kínál egy különleges tanulási folyamatra is: segítségével az itt és mostban lévő csoportalakulást nem csak megélhetik, megfigyelhetik, hanem az azokból való következtetések eredményeit közvetlenül ki is próbálhatják. Mindennek az eredményét pedig közös csoportműködési- és társadalmi megértésbe fordítjuk.

Az órák három típusú tevékenységet céloznak: saját élmény szerzése; megfigyelés és a szakirodalomban használt fogalmak elsajátítása.

A kurzus ebben a félévben a “Milyen társadalomban akarunk élni?” Milyen közösségeket szeretnénk látni magunk körül?kérdések köré szerveződve vizsgálja meg, hogy mik az egyéni hozzájárulások, felelősségek egy csoportban.

A kérdések körüljárásához a csoportműködés sajátosságait, és az abba való beavatkozás lehetőségeit ismerjük fel és figyeljük meg. A megfigyelés sajátélményen keresztül az arra való reflexión keresztül történik.  

Az órát a módszer sajátosságai miatt tömbösített formában tartjuk.

szakirodalom:

Mérei, Ferenc: Közösségek rejtett hálózata. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1988 (részletek)

The Handbook of Psychodrama, ed: M. Carp, P. Holmes, K. Bradshaw Tauvon, Routledge, London, 1998.(részletek)

Moreno, J.L.:The Conept of Sociodrama, (kéziratban)

Minkin, Rosalie: Sociodrama for Our Time, Philadelphia, 2006. (részletek)

Sociodrama in a Changing World, ed: R.Wiener, Di Adderly, K Kirk,  Lulu, UK, 2011. (részletek) 

 

 

Close Menu