Szociodráma mint adatgyűjtési módszer
a “Kreatív munka a magyarországi zeneiparban”
című NKFIH kutatásban
ESEMÉNYEK
KULISSZÁK MÖGÖTT – hatalmi viszonyok a zeneiparban (nyilvános szociodráma)
2019. december 11. 20.00., Óvóhely(XI. Bartók Béla út 60.
KRíZISBEN A ZENEIPAR – online csoportok folyamatosan
APAIT-ANYAIT? – Mennyit adok magamból?
KINEK MIÉRT ÉRDEKES?
A zeneipari dolgozóknak…
mert mindennapi közös problémáikat perspektívaváltások sorozatán keresztül tudják újra- és újraértékelni, és végre mások számára is láthatóvá tenni. Megláthatják a különböző iparági szereplők privát igazát, és ebből a megértésből merítkezve közösen újrakonstruálhatják azt a kulturális teret, amiben dolgoznak. A szociodráma különleges közös gondolkodási teret kínál mindazoknak, akik a témában érintettek.
kutatóknak…
egy új adatgyűjtési módszert kínál: a szociodráma módszerét, amelynek segítségével a jelentéstermelés és értelmezési folyamat egy fázisába bevonjuk az érintetteket is.
KUTATÁSRÓL
A kutatás célja, hogy tudást szerezzünk a zeneipari munka sajátosságairól (legyen szó a zenészek, menedzserek, roadok, szervezők, technikusok vagy más zeneipari dolgozók munkájáról) és arról, hogy ezeket a technológiai változások, valamint a gazdasági és a társadalmi környezet hogyan alakítják. A kutatást Barna Emília vezeti és az NKFIH támogatja.
A SZOCIODRÁMÁRÓL
.A szociodráma története a játszótereken kezdődött: ahol a fikció maga a valóság, és a valóság a biztonságosabbnak tűnő fikció. A szociodráma trükkje, hogy a valóságot és a fikciót oly akkurátusan kettéválasztó felnőtt köré egy olyan teret épít, ahol a gondolatok, érzékelések, sejtések pillanatok alatt a színpadra kerülnek. És így különbségeik és hasonlóságaik láthatóvá és közösen átalakíthatóvá válnak.Ezen az estén a zeneiparban dogozók elképzelései kapnak formát és teret arra, hogy rájuk nézzünk, körüljárjuk őket.Fókuszban a szerepek, belső és külső konfliktusok, egymáshoz való viszonyok, hatalmi relációk.
Színészkedni biztosan nem kell, mert az elrontja a szituáció valódiságát. A szociodráma lényege, hogy úgy vizsgálunk meg különböző nézőpontokat, hogy mások szemszögéből gondolkodunk, beszélünk. Ezt nagyon természetes módon történik, a vezetők csak arra kérnek, hogy ilyen vagy olyan szempontból gondold végig az adott kérdést. Ja, és alapszabály: tenni semmit sem “kell”, (de sokmindent érdemes, mert anniyval több látószög jelenik meg)